Psihologia performantei – Simona Halep

Gasesc ca cea mai mare placere si recompensa este munca ce precede ceea ce lumea numeste succes ” – Thomas Edison

Wimbledon, 13 iulie 2019 : Simona Halep scrie istorie in sportul romanesc si devine marea castigatoare a finalei feminine de tenis.

Acest articol nu se doreste a fi analiza jocului unei campioane de Grand Slam. Pentru aceasta exista site-urile de profil, comentatorii sportivi , fostii si actualii mari campioni. Adica “sa ii dam Cezarului ce e al Cezarului…

Performanta Simonei Halep ne ofera insa sansa de a privi , din punctul de vedere al psihologului, cateva aspecte esentiale care fac astazi diferenta dintre o jucatoare de tenis profesionista, bine cotata la casele de pariuri sportive si marea castigatoare a turneului de la Wimbledon 2019.

In practica psihologica suntem frecvent solicitati in a lucra cu copii si tineri in vederea obtinerii unei performante superioare in domenii diferite : sport, scoala sau domenii artistice dar si cu adulti care isi doresc rezultate mai bune in cariera.

In mod traditional , oamenii isi definesc succesul, in majoritatea cazurilor, prin performanta obtinuta in activitate. Conceptul de “a fi realizat” inseamna a trai in bunastare si a obtine recunoasterea sociala a valorii personale. Suntem concentrati pe a castiga : premiul intai la finalul fiecarui an scolar, locul I la competitiile sportive, un loc de munca de top sau a detine firma cu cea mai mare cifra de afaceri in domeniul de activitate. O buna majoritate dintre noi pot sa isi recunoasca un asemenea vis .

Un parinte care gandeste astfel , va transmite acest mod de a vedea lucrurile si copilului sau. A avea succes este de dorit pentru oricine doar ca, atat timp cat ne vom concentra doar asupra rezultatului final, vom avea dificultati serioase in a-l obtine.

Parintele se adreseaza psihoterapeutului in momentul in care observa dificultati emotionale ale copilului . Ignorate, acestea , in timp , se accentueaza si vor conduce la o scadere semnificativa a performantei.

Ne vom referi in continuare la cateva aspecte psihologice esentiale pentru preventia tulburarilor emotionale si optimizarea performantei copiilor si tinerilor in sport, arta, stiinta.

Motivatia intrinseca initiala – placerea de a performa:

Jucam fotbal, jucam tenis, faceam fileu din ata, am gaurit asfaltul si am bagat doi stalpi si jucam tenis, si in casa la fel, am facut un mini teren de tenis…”a povestit Simona Halep despre anii copilariei. Intrebata cum a facut fata presiunii pe care o simte orice sportiv pe teren, Simona a declarat ca mereu i-a placut sa joace, tenisul a fost pentru ea o bucurie. A avut parte de toata sustinerea familiei fara a resimti totusi presiune din partea acesteia.

Succesul a venit din incredere si placerea de a juca tenis” declara Simona in 2013, dupa castigarea a 6 turnee, urcand spectaculos pe locul 11 mondial in circuitul WTA ( m.antena3.ro).

Bucuria, placerea de a performa este primordiala. Cultivati aceasta stare la copiii dumneavoastra. Indiferent daca ei vor continua si vor deveni profesionisti sau vor continua doar in scop recreativ, bucuria activitatii in sine va fi marele castig.

Evaluarea abilitatilor specifice domeniului in care ne dorim performanta:

Faceti acest lucru inainte de a incepe, intensiv, munca copilului in domeniul respectiv. Indiferent daca dorinta de a performa este 100% a lui sau este, mai degraba, convingerea dv. ca este bun in acel domeniu, este puternic recomandat ca un profesionist –antrenor, profesor- sa exprime o parere avizata. In functie de rezultatele evaluarii puteti sa va formati expectante realiste : nu este suficient sa iti doresti foarte mult si sa muncesti pentru a obtine un rezultat de top. Este nevoie, inainte de toate, de un potential fizic, creativ sau intelectual (dupa caz) de un anumit nivel.

Fara acesta, vom regiza filmul dezamagirii propriului copil si demotivarii lui ulterioare, pentru orice alt domeniu. Deoarece, cu siguranta, fiecare dintre noi putem realiza multe, dar fiecare va putea excela in alt domeniu …

In multe situatii parintii devin foarte suparati in momentul in care li se comunica faptul ca propriul copil nu are sanse prea mari in a deveni, sa spunem, sportiv de performanta. O iau ca o ofensa personala, o resimt ca o nedreptate. Si unii insista sa caute un alt antrenor care sa accepte copilul in programe de pregatire de performanta, fara sa realizeze ca ,din pacate, exista si antrenori motivati de interese financiare, mai degraba decat de faptul ca ar crede, cu adevarat, in capacitatile copilului. Rezultatul? Ani de pregatire in care copilul mai degraba se chinuie sa faca fata unor standarde pe care nu le poate atinge, urmati de un sir lung de nereusite si, in final, de renuntare …

Frustrari, dezamagire, pierderea increderii in propriile capacitati, comportamente de risc, esec in activitati viitoare, dificultati relationale sunt cele mai intalnite consecite ale unui drum gresit ales .

Comentariile specialistilor in tenis nu au fost intotdeauna favorabile Simonei in privinta avantajelor sale fizice. Si totusi calitatile sportive ale Simonei Halep au fost evidente de la varsta de 4 ani cand a intrat prima data pe terenul de tenis: “Avea tinuta de sportiva, de mica. Am vazut-o si le-am spus parintilor: “O iau la tenis”.Mi-a placut mult. Avea o motricitate extraordinara. La cinci ani alerga precum o sportiva, desi era cat racheta de mica. Promitea mult. Avea o indemanare aparte. Alerga, sarea, aprecia corect loviturile si avea imaginatie in joc. Se vedea limpede ca e un copil cu chemare pentru sport in general si pentru tenis in special.”- isi aminteste Ioan Stan, primul antrenor al Simonei (preluare- adevarul.ro)

Desigur, terenul de tenis nu este doar al sportivilor de performanta. Copii, tineri si adulti joaca tenis de placere. Sportul dezvolta multe abilitati si capacitatile unui copil. Tot asa cum grafica, pictura sau scrisul pot fi pentru fiecare dintre noi un hobby… Si, fara indoiala, aceste placeri ne fac viata mai frumoasa…

Dar, este trist cand in cabinetul terapeutului ajung copii sau tineri in pragul depresiei, deoarece visurile lor, asemenea unor baloane de sapun, dispar. La fel ca acestea, ele nu au consistenta. Idealuri vag conturate, nerealiste.

Tineri care vad in Roger Federer un idol, carora niste parinti pasionati de tenis le spun ca pot ajunge si ei intre primii 10 in clasamentul mondial. Si, din pacate, antrenorii intretin si ei asemenea convingeri desi ei stiu bine ca acest lucru nu se va intampla. Evident, succesele vor intarzia sa vina, accidentarile vor fi frecvente, in final tinerii renuntand la tenis, definitiv.

Alti tineri, baieti se fete , ajung la convingerea ca ei nu este buni la nimic, viata lor va fi un esec total, deoarece, la un moment dat in trecut, cineva a avut asteptari prea mari de la ei , fara o baza realista.

Prin urmare, aratati-i unei fetite exercitiul – de 10! – al Nadiei Comaneci de la Montreal. Incurajati-o sa faca gimnastica , daca si ea isi doreste. Spuneti-i ca seamana cu Nadia, dar nu ii saditi convingerea eronata ca va deveni o a doua Nadia , daca un antrenor (profesionist!) nu v-a sugerat macar ca acest lucru ar fi posibil !

Managementul stresului si al anxietatii – mentinerea unui nivel optim al motivatiei:

In urma cu ceva ani , pe cand Simona ocupa locul 10 in clasamentul celor mai bune jucatoare din lume, a marturisit ca joaca tenis pentru placerea sa ( noteaza site-ul WTA). Halep demonstreaza ca este adevarat cand se spune ca tenisul se joaca mai ales la nivel mental.”

Simona povesteste ca a avut probleme in primii ani ai carierei la nivel de senioare, desi era fosta nr.1 la junioare. In acea perioada era foarte stresata, incat nu putea sa-si miste bine picioarele si sa loveasca mingea.”Eram speriata, aveam un joc defensiv si alergam prea mult.” Pe atunci punea prea multa presiune pe ea. Pe teren isi spunea mereu : “Vreau sa castig acest meci”.

Apoi a urmat o perioada numita de ea : ”o mare schimbare mentala”. “Mi-am permis sa fiu relaxata pe teren, indepartand presiunea. Mi-am spus sa ma simt bine si sa joc cu placere. Daca esti prea stresat pe teren, trebuie sa inveti ca jocul sa-ti aduca placere, nu rezultatele. E important sa te simti bine pe teren si sa nu simti stresul, cand esti stresat nu poti sa-ti misti corpul. Trebuie doar sa incerci sa te simti bine si sa nu te gandesti la rezultate. Daca esti mai relaxat pe teren, poti sa joci cel mai relaxat tenis al tau.” (www.gsp.ro)

Astazi, puteti auzi sau citi frecvent o afirmatie de genul : “Cu cat iti doresti mai mult, cu atat vei obtine ceea cea iti doresti! Tot ce iti doresti ! ” O lege a atractiei universale , mult simplificata si devenita foarte profitabila financiar, ne poate face sa uitam masura lucrurilor. Si, pierzand masura, ne indepartam tot mai mult de scopul nostru. Nu intotdeauna mai mult inseamna mai bine.

Presiunea enorma pe care o resimte de multe ori sportivul (sau elevul, omul de stiinta, artistul) din partea celor apropiati il va aduce intr-un blocaj, mai intai psihic, apoi fizic.

Motivatia optima este aceea care ajuta performerul sa fie in forma maxima in timpul competitiei dar previne si sindromul de epuizare. Aici intervine psihologul care va citi , moment dupa moment, nivelul de activare al sportivului. Si, dupa caz, va fi acolo pentru a echilibra mentalul si a debloca corpul fizic.

Dragii mei, urmariti declaratiile Simonei Halep – inaintea marilor competitii, inaintea meciurilor decisive, dupa victorie si, mai ales, dupa un insucces – echilibrul cuprins in vorbele ei .

Echilibrul, impreuna cu volumul imens de munca au adus-o astazi pe locul de campioana.

Gestionarea succesului si a momentelor dificile:

Dupa castigarea primului turneu de Grand Slam, Roland Garros -2018 de catre Simona Halep , Nadia Comaneci , legenda gimnasticii romanesti, a declarat ca sportiva noastra va avea nevoie de timp pentru a digera aceasta victorie : “Cand castigi, exista, la inceput, un moment de euforie. Nu-ti dai seama imediat ce inseamna victoria aia. A doua zi , realizezi ca ai castigat , ca ai obtinut ce ai visat timp de atatia ani. Trebuie sa inveti sa traiesti cu asta. E un sentiment pe care trebuie sa-l hranesti pentru a lua o noua provocare si a te impune din nou.” ( interviu pentru L’ Equipe ; sursa : gsp.ro)

Jocul ei e o formidabila sursa de inspiratie. Daca muncesti si te antrenezi din greu, poti si tu sa triumfi. Pentru tinerii romani asta e esential […]. Simona demonstreaza ca nu mai e nevoie sa pleci din tara pentru a reusi !” este comentariul Nadiei. O mare sportiva despre o alta mare sportiva !

Sumarizand :

Dragi parinti, performanta , in orice domeniu ar fi ea (sportiva, artistica, stiintifica) este ca un tango perfect : te bucuri de acest dans, investesti in el toata pasiunea ta, repeti si repeti si repeti …

Faci pasi inainte, unul dupa altul si apoi cate un pas inapoi – toate acestea la momentul potrivit si, la final, rezultatul va fi, cu siguranta, pe masura investitiei de timp, efort, rabdare, inteligenta.

Dragi copii, urmariti-o pe Simona , invatati de la ea si fiti voi insiva !